Klima aletinin tarihi âdemiyet denli eskidir. İlk insanoğlu eğin ısılarını koruyabilmek ve kişisel konfor çıkarmak muhtevain hayvan derilerini kullanıyorlardı. Henüz sonraları Mısırlı hâkim klas, palmiye dallarıyla kendisini serinleten esirleri kullandı. Romalılar ise meşhur hamamlarında ventilasyon ve ısıtma sistemleri kullandılar. ılımlı çağlarda Leonardo Da Vinci, andıran bir arkadaşının evinin odalarını havalandırmak muhtevain deniz gücü ile çalışan bir fan yaptı. Havalandırma ve merkezi ısıtma sistemleri 19. yüzyılda çabucak gelişti. Fanlar, buhar kazanları, radyatörler icat edildi ve kullanılmaya temellandı. 1844 senesinde U.S. Marine Hastanesi’ nin yöneticisi olan John Gorrie yeni soğutma makinasını teşhisttı. Bu, dünyadaki ilk ticari soğutma ve havalandırma makinasıydı. Klima, ilk mehabetli tasarruf meydanını 1920′ li yılların başlangıcında tiyatrolarda buldu. 1925′ te New York’ taki ünlü Rivoli Tiyatrosu bapsına ” Her saat 20 derecedir” ilanını asmıştı. Ardından mağazalar, uçaklar ve otomobillere klima yerleştirildi. 1930 senesinde Du Pont şirketinden Thomas Midgley, Freon soğutucuyu geliştirdi. Hızla devam eden yol gelişmeler sonucunda 1950′ li yıllardan itibaren split tip klima cihazları kullanılmaya temellandı. İklimlendirme, havayı ısıtan, soğutan, temizleyen ve nemini kontrolör eden bir prosestir. Hasetmüzde insanoğlu, daha refahlı ve verimkâr yaşayabilmek muhtevain klima cihazını tercih etmektedir. Bir kaç yıl öncesine denli klima şatafatlı olarak ikrar edilmekteydi. İnsanlar evlerinde veya işçilikyerlerinde sıcaktan bunalsalar dahi klimaya sağlam beğenme etmiyorlardı. Ancak aradan güzeşte birkaç yılda çok başkalık başüstüne. Bundan sonra klima bulunmayan işçilikyerlerinde sima çalışmak istememektedir. Önce işçilikyerlerinde yaygın olarak kullanılmaya başlamış olan klimalar, son dönemlerde evlerin de elzem konfor amortisörı olmuşdolaşma. Son uygulayım bilimi ile geliştirilen klimalara ısıtma özelliğinin de eklenmesi klimayı yalnızca edebiyat ferahlamak muhtevain kullanılan bir amortisör olmaktan çıharemp, kışın da ısınmak muhtevain tercih edilen amortisör yapmıştır. Klima tasarruf alışkanlığı ülkemizde yeni gelişmeye temellamıştır. Pazardaki ürün ve yükselmek çeşitliliği huzursında tüketicilerimiz karar tesviye sürecinde berenarı karamsarlık yaşamaktadırlar. Bir konfor aracı olarak satın alınan klimaların, Türkiye’ nin ülke koşullarına ve klimatize edilmek istenen mekana elverişli seçilmemiş olması, kifayetli servis desteğinin katkısızlanamaması, muhik montaj icraatının strüktürlmaması gibi nedenlerle maalesef tüketicimiz mağdur olmaktadır. Iktisadi ömrü ülkemiz koşullarında yaklaşık 10 yıl olan klima cihazlarının seçiminde, ilk satın alma maliyetinin birlikte pres sürecinde oluşabilecek maliyetler ile erke maliyeti de dikkate alınmalıdır. Klima amortisörı satın alınmadan önce bu kriterler dikkate alınarak ufak tefek bir araştırı strüktürlmalıdır.
İletişim Fakültesi
İletişim Fakültesi